Kā uzsākt podkāstu
Ar podkāstu ierakstīšanu nodarbojamies jau 6 gadus - esam veidojuši gan savus podkāstus, gan podkāstus citiem, un šo gadu laikā esam nonākuši pie pāris atziņām. Ierakstīt audio nav sarežģīti, bet lai to sauktu par podkāstu, tas būtu veiksmīgs un sasniegtu klausītajus, ir pāris lietas, par ko padomāt. Pirms iegādājies dārgu audio tehniku, uzdod sev šos jautājumus par savu topošo podkāstu un tas tev ļaus labāk saprast tālākos soļos un padarīs podkāsta ierakstīšanu daudz baudāmāku.
Par ko būs podkāsts?
Mūsuprāt, podkāsts ir jāveido tikai tad, ja patiešām gribas veidot podkāstu. Lai Tev patiešām gribētos veidot podkāstu, visdrīzākais Tev jārunā par tēmām, kuras Tev pašam patīk, par kurām Tev ir zināšanas un pieredze, un par kurām Tu vari pastāstīt interesantus stāstus. Ja veidosi podkāstu par savām interesēm, būs vieglāk izplānot epizodes saturu, un pavisam iespējams, ka idejas nāks pašas no sevis.
Tavs podkāsts var aptvert plašu tēmu spektru, bet tas var būt arī ļoti specifisks un paredzēts kādai konkrētai auditorijai. Liels zināšanu līmenis un orientēšanās savā sfērā Tev noteikti palīdzēs, lai nonāktu pie jaunu epizožu idejām.
Kas būs Tava podkāsta auditorija?
Ja taisīsi podkāstu par tēmam, par kurām Tev tiešām ir degsme un aizrautība, tad auditoriju atrast nebūs grūti. Padomā par to, kādu pievienoto vērtību Tu vari dot ar savu podkāstu. Izpēti kāds saturs jau pastāv par Tavu konkrēto tēmu un aizpildi tukšo vietu, atrodot veidu kā izcelties.
Podkāsta veidošana ir lielisks veids, kā veidot savu kopienu, kā arī parādīt sevi kā nozares ekspertu.
Ja Tavs hobijs vai darbs ir fotogrāfēšana un Tev ir pietiekami liela pieredze, vai esi jau noskatījies visus iespējamos YouTube pamācību video, varbūt ir laiks nodot šīs zināšanas tālāk podkāsta formātā. Kad būsi savācis savu klausītāju bāzi, kāpēc gan neuzrīkot online vai klātienes tikšanos ar saviem klausītajiem, lai izrunātu jaunākos trendus vai varbūt pasniegtu klātienes apmācības.
Tajā pašā laikā, Tavi klausītāji var būt arī Tavi ideālie klienti. Ja esi nozares eksperts un vēlies parunāt par kādu aktuālu tēmu savā nozarē ar kādu, ar kuru vēlies arī sadarboties biznesa vidē, kāpēc gan neuzaicināt šo personu uz podkāstu? Tas dos Tev iespēju labāk iepazīt šo cilvēku un apmainīties ar kontaktiem. Šāda personiska pieeja strādās labāk nekā jebkurš e-pasts vai reklāmas klips, un visam pa virsu Tev vēl ir saturs, ar ko vari dalīties ar citiem interesentiem.
Kā iepriekš minējām, podkāsti var būt arī ļoti nišīgi un Tev nav jābūt milzīgai auditorijai, lai Tavs podkāsts būtu veiksmīgs. Tas, ko Tu definē kā veiksmīgu, būs atkarīgs no Tevis nospraustajiem podkāsta mērķiem. Par to, kas ir veiksmīgs podkāsts, mums ir vēl viens bloga raksts, kuru atradīsi šeit.
Veiksmīgs podkāsts ir vērtīgs podkāsts.
Kāds būs podkāsta formāts
Podkāstu burvība ir tā, ka neviens Tev nevar pateikt, kādam jābūt Tavam podkāstam, un Tu to vari veidot pēc savas patikas. BET, lai sasniegtu konkrētus mērķus, konkrēti podkāsta formāti var būt piemērotāki.
Podkāsts var būt naratīvs ar tikai vienu personu un ar jau iepriekš izplānotu scenāriju, vai tā var būt vienkārša improvizēta divu vai vairāku cilvēku saruna. Uz podkāsta formātiem var skatīties no dažādiem aspektiem, dosim Tev dažus piemērus:
Solo vai pa vairākiem - Podkāstu vari ierakstīt gan viens pats, gan vari pieaicināt savus draugus, ģimenes locekļus, kolēģus vai cilvēkus, ar kuriem vēlies aprunāties par konkrēto tēmu
Viesi vai vadītāji - padomā par to, kas visvairāk uzrunās Tavus potenciālos klausītājus. Vai tā būs Tava un pārējo vadītaju personības un pieredze, vai varbūt labāk bāzēt podkāstu uz interesantiem un atbilstošiem viesiem un ļaut viņiem darīt visu smago darbu
Intervijas vai diskusijas vai stāsts - lai klausītajiem nodotu vajadzīgo informāciju, ir jāsaprot kā šo informāciju pasniegt. Ja aicināsi viesus, vai uzdosi viņiem tikai jautājumus, vai tomēr arī dalīsies ar savu pieredzi un veidosi divpusēju diskusiju? Ja podkāstam nav viesu, vai jau iepriekš sagatavosi podkāsta scenāriju un iesi visam cauri pa punktiem, vai tomēr veidosi brīva formāta sarunu?
Kad iznāks epizodes?
Veiksmīgi podkāsti ir tie, kurus cilvēki turpina klausīties, tāpēc nākotnes epizožu plānošana un regulāra publicēšana ir ļoti svarīga.
Tev nav jāieplāno 10 epizodes uz priekšu, bet vērtīgi ir klausītājus pieradināt pie konkrētas regularitātes. Tavs podkāsts var iznākt reizi nedēļā, reizi divās nedēļās vai reizi mēnesī. Ja Tavam podkāstam nav viesu, vari apsvērt domu ierakstīt vairākas podkāsta epizodes vienā ierakstu sesijā, lai Tev jau būtu materiāls ko publicēt uz priekšu.
Turpretim, ja Tavs podkāsts tiek bāzēts uz viesiem, tad darbiņš noteikti paliek sarežģītāks, jo klāt nāk vēl viens mainīgais. Tev jāspēj laicīgi sagatavot jautājumus un tēmas, par ko runāsiet, kā arī jāspēj plānot savs laiks, ņemot vērā viesu pieejamību. Ideāli, ja visam šim izveidosi konkrētu pieeju un sistēmu.
Kāda būs podkāsta identitāte?
Lai arī podkāsta saturs ir galvenais, noteikti ir vērts arī ieguldīties podkāsta identitātes veidošanā, lai izceltos no pārējiem un radītu profesionālāku podkāsta imidžu. Tāpat, konkrēta identitāte ne tikai palīdzēs podkāsta atpazīstamībai, bet Tev jau būs bāze, ar ko strādāt, kad domāsi par podkāsta reklamēšanu.
Nosaukums - Ja Tavs podkāsts tiek veidots par kādu konkrētu tēmu, mēģini sasaistīt nosaukumu ar kādu bieži izmantotu terminu Tavā nozarē. Pastrādā pie tā, lai nosaukums ir skanīgs un ne pārāk garš, jo to būs vieglāk atcerēties un klausītāji to varēs ātrāk sameklēt. Ja Tavs podkāsts darbojas ļoti specifiskā nišā, izpēti kādus atslēgvārdus Tavi klausītāji varētu izmantot, meklējot informāciju par Tava podkāsta sfēru, un iekļauj šos vārdus nosaukumā vai aprakstā.
Logo - Vizuālis, kas izcelsies, noteikti vairāk paliks atmiņā. Nebaidies izmantot krāsas un padomā par veidiem, kā apspēlet savu nosaukumu un podkāsta tēmu vizuāli. Ja Tavs podkāsts ir vērsts uz vadītājiem, iesakām vizuāli iekļaut arī vadītāju portretus. Tas ļaus veidot personiskāku saikni ar klausītājiem, kā arī dos papildus atpazīstamību.
Intro/Outro - Intro un outro jeb sākums un beigas ir podkāsta sadaļas, ar kuru palīdzību vari piesaistīt jaunus regulārus klausītājus, jo tās pilda vairākas svarīgas funkcijas:
Podkāsta sākumā vari jau ieskicēt par to, ko sagaidīt šajā epizodē, tādā veidā ieinteresējot potenciālo klausītāju, ja tas vēl tikai domā vai klausīties konkrēto podkāsta epizodi
Podkāsta beigu daļa ir ideāla vieta, kur vari noreklamēt sevi un savu zīmolu un aicināt klausītājus piesekot citiem komunikācijas kanāliem (Tava mājas lapa, Instagram, utml.)
Savu podkāstu vari arī uzsākt un nobeigt ar personalizētu džinglu, kas klausītājam paliks atmiņā un asociēs podkāstu ar Tavu zīmolu.
Ko tālāk?
Kad par šo visu esi apdomājies un jūti, ka esi gatavs ierakstīt savu pirmo epizodi, vari sākt domāt par podkāsta aparatūru un pārējiem tehniskajiem aspektiem. Mēs šai tēmai esam izveidojuši atsevišķu bloga rakstu, kurš Tev palīdzēs atrast atbilstošāko risinājumu podkāstu ierakstīšanai!